Svenska för döva 2

kurs
Kurskod
SVNSVN02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen svenska för döva 2 relaterar till syftet med ämnet svenska för döva, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen svenska för döva 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen svenska för döva 2.

E
Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor.
Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition.
Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.
C
Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor.
Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa.
Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.
A
Eleven kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor.
Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade.
Texterna innehåller belysande exempel och ger vidgade perspektiv på information från källorna.
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang.
Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
E
Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.
Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel.
C
Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.
Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang.
Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationsteknsika hjälpmedel.
A
Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den.
Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument.
Vidare kan eleven med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel.
E
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp.
Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.
C
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp.
Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
A
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp.
Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
E
Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
C
Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
A
Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
E
Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
C
Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
A
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
E
Eleven kan identifiera språkdrag och göra enkla jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning.
C
Eleven kan identifiera språkdrag och göra välgrundade jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning.
A
Eleven kan identifiera språkdrag och göra välgrundade och nyanserade jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."