Svenskt teckenspråk för hörande 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen svenskt teckenspråk för hörande 1 relaterar till syftet med ämnet svenskt teckenspråk för hörande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av svenskt teckenspråk i interaktion och i teckenspråkiga texter.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på svenskt teckenspråk.
- Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.
- Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer.
- Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang bland döva och andra teckenspråksanvändare.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen svenskt teckenspråk för hörande 1.
Kommunikationens innehåll
- Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; intressen, vardagliga situationer, personer och platser; åsikter och känslor.
- Vardagsliv och villkor i olika sammanhang där teckenspråk används.
Reception
- Tydligt svenskt teckenspråk och enkla teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även via olika medier och i kombination med illustrationer.
- Dialoger och samtal.
- Berättelser, även i dramatiserad form.
- Information och meddelanden, till exempel reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande tecken och signaler och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
- Olika sätt att orientera sig i och välja bland teckenspråkiga texter från internet och andra medier.
- Grundläggande principer för teckenspråkets gestuella-visuella struktur.
- Tecken, icke-manuella signaler och vardagsfraser i de språk eleven möter.
- Hur ord bokstaveras och används i svenskt teckenspråk.
Produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk. Samtal och dialog för kontakt och kommunikation.
- Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel bokstavering, omformuleringar, visualisering och frågor.
- Språklig säkerhet när det gäller till exempel bokstavering, tecken och icke-manuella signaler.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen svenskt teckenspråk för hörande 1.
Eleven förstår enkel bokstavering, vanliga tecken och enkla fraser i tydligt tecknat, enkelt språk i lugnt tempo samt i korta, enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt tecknat, enkelt språk i lugnt tempo samt i korta, enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer, i tydligt tecknat, enkelt språk i lugnt tempo samt i korta, enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven någon strategi i sin avläsning.
För att underlätta förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.
För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med bokstavering, enstaka tecken och fraser.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med bokstavering, fraser och meningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.
I interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med bokstavering, enstaka tecken och enkla fraser.
Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med bokstavering, tecken, fraser och meningar.
Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med bokstavering, tecken, fraser och meningar.
Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."