Svenskt teckenspråk för hörande 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen svenskt teckenspråk för hörande 2 relaterar till syftet med ämnet svenskt teckenspråk för hörande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av svenskt teckenspråk i interaktion och i teckenspråkiga texter.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på svenskt teckenspråk.
- Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.
- Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer.
- Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang bland döva och andra teckenspråksanvändare.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen svenskt teckenspråk för hörande 2.
Kommunikationens innehåll
- Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
- Vardagsliv, villkor och sociala relationer i olika sammanhang där teckenspråk används.
Reception
- Tydligt svenskt teckenspråk och enkla teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
- Dialoger, intervjuer och samtal.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
- Information och meddelanden, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande tecken, signaler och sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form och innehåll.
- Olika sätt att söka, välja och uppfatta innehållet i teckenspråkiga texter.
- Språkliga företeelser, till exempel satsbyggnad, fasta orala komponenter, icke-manuella signaler och rumsaspekter i det språk eleverna möter.
- Olika markörer för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
Produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk. Samtal och dialog för kontakt och kommunikation.
- Strategier som omformuleringar, frågor och stödjande fraser för att lösa språkliga problem i samtal och annan kommunikation samt för att delta i och bidra till samtal.
- Språklig säkerhet när det gäller till exempel bokstavering, tecken, fasta orala komponenter, icke-manuella signaler samt grammatiska strukturer, mot tydlighet och anpassning till syfte och sammanhang.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen svenskt teckenspråk för hörande 2.
Eleven förstår det mest väsentliga av innehållet i enkelt och tydligt tecknat svenskt teckenspråk tecknat i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i enkelt och tydligt tecknat svenskt teckenspråk i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer, i enkelt och tydligt tecknat svenskt teckenspråk i lugnt tempo samt i enkla teckenspråkiga texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven någon strategi i sin avläsning.
För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.
För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.
I framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.
I interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med tecken, fraser och meningar.
Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med tecken, fraser och meningar.
Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion uttrycker sig eleven tydligt och enkelt med tecken, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."