Svenskt teckenspråk för hörande 6
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen svenskt teckenspråk för hörande 6 relaterar till syftet med ämnet svenskt teckenspråk för hörande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av svenskt teckenspråk i interaktion och i teckenspråkiga texter.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på svenskt teckenspråk.
- Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.
- Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer.
- Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang bland döva och andra teckenspråksanvändare.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen svenskt teckenspråk för hörande 6.
Kommunikationens innehåll
- Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella ämnesområden; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; etiska och existentiella frågor.
- Teckenspråket i världen: andra länders teckenspråk och internationell teckenkommunikation.
- Historiska perspektiv på levnadsvillkor, attityder, värderingar, samhällsfrågor samt sociala, politiska och kulturella förhållanden kopplade till teckenspråk och döva i olika sammanhang.
Reception
- Svenskt teckenspråk, även med social färgning, och teckenspråkiga texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande och argumenterande, rapporterande och redogörande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande teckenspråk och samtal av olika slag, till exempel debatter, föredrag och intervjuer.
- Skönlitteratur, teckenspråkig poesi och scenkonst.
- Sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel formella dokument, populärvetenskapliga texter och reportage.
- Strategier för källkritiskt förhållningssätt när man bearbetar framställningar från olika källor.
- Strategier för att söka relevant information i längre sekvenser av teckenspråkiga texter och för att uppfatta attityd och underförstådd betydelse.
- Hur struktur och sammanhang byggs upp samt hur attityder, perspektiv och stilnivå kommer till uttryck i olika teckenspråkiga genrer.
- Strategier för översättning och tolkning mellan svenskt teckenspråk och svenska.
- Texttranskription för lärande och dokumentation.
Produktion och interaktion
- Produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar, rapporterar, ansöker, resonerar, sammanfattar, kommenterar, värderar och motiverar sina åsikter.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation, debatter och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Olika sätt att dokumentera och föra anteckningar när man avläser och bearbetar framställningar från olika källor.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, även i formella sammanhang. Anpassning till genre, situation och syfte.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen svenskt teckenspråk för hörande 6.
Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i relativt snabbt tempo, och i teckenspråkiga texter, i olika genrer och i mer formella sammanhang.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i relativt snabbt tempo, och i teckenspråkiga texter, i olika genrer och i mer formella sammanhang.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i relativt snabbt tempo, och i teckenspråkiga texter, i olika genrer och i mer formella sammanhang.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven väljer och använder med viss säkerhet strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer och använder med viss säkerhet strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer och använder med säkerhet strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven bearbetar och gör enkla förbättringar av egna framställningar.
I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven bearbetar och gör välgrundade förbättringar av egna framställningar.
I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat.
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation.
Eleven bearbetar och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av egna framställningar.
I interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation.
Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation.
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."