Injusteringsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen injusteringsteknik relaterar till syftet med ämnet systemkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om energitekniska systems funktion och konstruktion samt energibärande mediers egenskaper.
- Kunskaper om termodynamik samt färdigheter i att göra beräkningar och bedömningar som rör värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystem.
- Kunskaper om effektiv och miljövänlig energianvändning.
- Förståelse av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt färdigheter i att göra ritningar.
- Förmåga att utföra driftkontroller.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen injusteringsteknik.
- Grundprinciper för pumpteknik, pumpdata och driftsätt för cirkulationspumpar, fläktar och ventiler.
- Terminologi och begrepp samt funktioner hos komponenter inom reglerteknik.
- Enheter och storheter som förekommer inom installations- och fastighetsbranscherna.
- Metoder för att mäta tryck, temperatur, flöde och strömningshastighet i vatten och luft.
- Mätinstrument för ändamålet.
- Funktionstestning för att bedöma riktigheten i system i syfte att säkerställa funktionskrav.
- Utrustning för att reglera temperaturer och flöden.
- Inställning och idrifttagning av reglerkretsar.
- Installationsregler, bygglagstiftning och arbetsmiljöregler för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
- Metoder för förbränningsanalys i värmepannor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen injusteringsteknik.
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar och systemens hydrauliska egenskaper.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
I sin driftkontroll genomför eleven enkla mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter förutbestämda parametrar.
Eleven genomför i samråd med handledare nödvändiga justeringar och driftsätter system.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
I sin driftkontroll genomför eleven mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter förutbestämda parametrar.
Eleven genomför efter samråd med handledare nödvändiga justeringar, väljer inställningar och driftsätter system.
Därefter analyserar eleven med viss säkerhet systemen och energioptimerar dem vid behov.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
I sin driftkontroll genomför eleven mätningar och beräkningar samt kontrollerar resultatet efter tabeller och diagram.
Eleven genomför efter samråd med handledare nödvändiga justeringar, väljer inställningar och driftsätter system.
Därefter analyserar eleven med säkerhet systemen och energioptimerar dem vid behov.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."