Systemuppbyggnad

kurs
Kurskod
SYSSYT0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen systemuppbyggnad relaterar till syftet med ämnet systemkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen systemuppbyggnad.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen systemuppbyggnad.

E
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver översiktligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven enkelt fackspråk.
C
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver utförligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven fackspråk.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven nyanserat fackspråk.
E
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
C
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
A
Eleven gör med säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
E
Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
C
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
A
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."