Systemuppbyggnad
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen systemuppbyggnad relaterar till syftet med ämnet systemkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om energitekniska systems funktion och konstruktion samt energibärande mediers egenskaper.
- Kunskaper om effektiv och miljövänlig energianvändning.
- Förståelse av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt färdigheter i att göra ritningar.
- Förmåga att utföra driftkontroller.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om olika yrken samt erfarenheter av praktiska arbetsuppgifter inom VVS- och fastighetsområdet.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen systemuppbyggnad.
- Helhetssyn på värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystems funktioner och samverkan i fastigheter, byggnadsverk och anläggningar.
- Uppbyggnad och funktion av värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystem samt hur de installeras och sköts inom VVS- och fastighetsbranschens olika yrkesområden.
- Flödesriktningar, tryck och temperaturer i olika system.
- Hur apparater och komponenter i system fungerar var för sig och i samverkan.
- Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
- Flödesscheman, driftkort och användarmanualer för att utföra driftkontroll på verkliga eller fiktiva system.
- Installationsregler, bygglagstiftning och arbetsmiljöregler för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen systemuppbyggnad.
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver översiktligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven enkelt fackspråk.
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver utförligt olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven fackspråk.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för komponenter och apparater i systemen och deras funktion och konstruktion.
Eleven hänvisar i sin beskrivning till ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesområdens hantering och skötsel av energitekniska system.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
I beskrivningarna använder eleven nyanserat fackspråk.
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven gör med viss säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven gör med säkerhet enkla ritningar av energisystem med korrekta symboler och beteckningar.
Eleven utför i samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven utför efter samråd med handledare driftkontroller med hjälp av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."