Värmelära

kurs
Kurskod
SYSVÄM0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen värmelära relaterar till syftet med ämnet systemkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen värmelära.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen värmelära.

E
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
C
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
E
Eleven beräkningar behov av värme- och kyleffekter i enkla system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningarmed enkla omdömen.
C
Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen.
A
Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen och ger förslag på hur systemet kan energioptimeras.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."