Värmelära
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen värmelära relaterar till syftet med ämnet systemkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om energitekniska systems funktion och konstruktion samt energibärande mediers egenskaper.
- Kunskaper om termodynamik samt färdigheter i att göra beräkningar och bedömningar som rör värme-, sanitets-, ventilations-, kyl- och värmepumpssystem.
- Kunskaper om effektiv och miljövänlig energianvändning.
- Förståelse av ritningar, driftkort, användarmanualer och instruktioner samt färdigheter i att göra ritningar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om olika yrken samt erfarenheter av praktiska arbetsuppgifter inom VVS- och fastighetsområdet.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen värmelära.
- Sambanden mellan värme och andra former av energi. Begrepp inom termodynamiken, till exempel värmeöverföring, temperatur, energiomvandling och tryck.
- Bedömning av exempelvis energi- och effektbehov i rör- och luftkanalsystem, värmare och köldbärarsystemens luftkylare samt flöden och tryckfall i dessa.
- Effektiv energianvändning för byggnader.
- Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
- Produktinformation, beräkningshandböcker, schabloner, lathundar och datorprogram samt hur de används för att utföra uppskattningar av system.
- Bygglagstiftning för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen värmelära.
Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.
Eleven beräkningar behov av värme- och kyleffekter i enkla system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningarmed enkla omdömen.
Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen.
Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen.
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen och ger förslag på hur systemet kan energioptimeras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."