Dramatik och dramaturgi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dramatik och dramaturgi relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
- Kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dramatik och dramaturgi.
- Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk.
- Dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, till exempel anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
- Sätt att bearbeta olika former av dramatiska texter och sceniska berättelser samt skönlitterära texter för att uppnå maximalt sceniskt uttryck.
- Den dramatiska textens samverkan med teaterns övriga uttrycksområden.
- Framställning av dramatisk text där ett syfte förmedlas till en mottagare.
- Reflektion över det egna skapandet av dramatisk text.
- Analys och tolkning av olika dramatiska texter och sceniska gestaltningar.
- Dramatisk text från olika historiska epoker. Teorier om den dramatiska textens uppbyggnad och dess relation till sitt eget samhälle.
- Dramaturgiska begrepp, till exempel tid, rum, rytm, anslag och vändpunkt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dramatik och dramaturgi.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg.
Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt dramaturgiska verktyg.
Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några förlagor.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver utförligt och nyanserat dramaturgiska verktyg.
Eleven skapar dramatisk text med utgångspunkt från sig själv och med personligt uttryck samt bearbetar och dramatiserar några komplexa förlagor.
Eleven beskriver översiktligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av enkel dramatisk text.
Eleven beskriver utförligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom några former av dramatisk text.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer.
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom några former av komplex dramatisk text.
Eleven diskuterar översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel analys av någon enkel dramatisk text och tolkar denna.
Eleven diskuterar utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven analyser av några dramatiska texter och tolkar dessa.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven analyser av några komplexa dramatiska texter och tolkar dessa.
Eleven redogör översiktligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker.
I redogörelsen gör eleven med viss säkerhet kopplingar till teorier och till samhället.
I sin analys och redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven redogör utförligt för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker.
I redogörelsen gör eleven med viss säkerhet kopplingar till teorier och till samhället.
I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dramatik och dramaturgi från olika historiska epoker.
I redogörelsen gör eleven med säkerhet kopplingar till teorier och till samhället.
I sina analyser och i sin redogörelse använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."