Fysisk teater
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fysisk teater relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
- Kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fysisk teater.
- Rörelseorganens anatomi och fysiologi.
- Avspänningstekniker och fysisk träning för att utveckla ett naturligt användande av kroppen.
- Effekter på kropp och välbefinnande efter regelbunden fysisk träning.
- Gestaltning med fysiska tekniker, till exempel mim, pantomim och akrobatik.
- Kommunikation med publik genom fysisk gestaltning.
- Samarbete i träningsgrupper och gestaltningsgrupper.
- Reflektion över det egna skapandet och den egna fysiska träningen.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på fysiska uttryck.
- Begrepp för analys av fysisk teater, till exempel rörelse, kraft, rum och tid.
- Teaterformer från olika kulturer och tider där det fysiska uttrycket betonas.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fysisk teater.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat enkla uttryck med kroppen samt beskriver översiktligt hur hen använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltandet.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat uttryck med kroppen samt beskriver utförligt hur hen använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltningen.
Eleven gestaltar med gott resultat personliga och komplexa uttryck med kroppen samt beskriver utförligt och nyanserat hur hen använder sin kropps möjligheter och begränsningar vid gestaltningen.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda fysiska uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i fysiska gruppövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med enkla omdömen.
Eleven gör en enkel analys av någon annans sceniska gestaltning samt tolkar denna.
I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda fysiska uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i fysiska gruppövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Eleven gör analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda fysiska uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med säkerhet i fysiska gruppövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet och träningen kan utvecklas.
Eleven gör komplexa analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
Eleven redogör översiktligt för någon form av fysisk teater.
Eleven redogör utförligt för några former av fysisk teater.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera former av fysisk teater.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."