Röst
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen röst relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen röst.
- Röstorganens anatomi och fysiologi.
- Avspänningsteknik och röstövningar för att utveckla ett naturligt användande av rösten.
- Effekter av regelbunden röstträning.
- Röst och text i samspel.
- Rösten som en del i skapandet av en scenisk karaktär.
- Röstträning för att göra sig hörd på och utanför scenen samt för att med rösten förmedla en avsikt till en publik.
- Samarbete i röstövningsgrupper och gestaltningsgrupper.
- Reflektion över det egna skapandet och den egna röstträningen.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på rösten.
- Begrepp för röstträning och analys av rösten som sceniskt uttrycksmedel, till exempel magstöd, artikulation, ton och volym.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen röst.
Eleven beskriver översiktligt röstorganens anatomi och redogör översiktligt för olika metoder för röstträning.
Dessutom gestaltar eleven enkla uttryck med rösten med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt röstorganens anatomi och redogör utförligt för olika metoder för röstträning.
Dessutom gestaltar eleven uttryck med rösten med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat röstorganens anatomi och redogör utförligt och nyanserat för olika metoder för röstträning.
Dessutom gestaltar eleven komplexa uttryck med rösten med tillfredsställande resultat.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda rösten som uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med viss säkerhet i röstövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med enkla omdömen.
Eleven gör enkla analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda rösten som uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med viss säkerhet i röstövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Eleven gör analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda rösten som uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med säkerhet i röstövningar och gestaltningar.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet och den egna träningen samt värderar dessa med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet och träningen kan utvecklas.
Eleven gör analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."