Regi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen regi relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om regi och dess betydelse för helheten.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen regi.
- Aktörers samspel i en gemensam scenisk gestaltning.
- Moment i regiprocessen, till exempel faser med analys och tolkning, utforskande faser samt faser med det sceniska uttryckets form och komposition.
- Samordning och ledarskap i regiarbetet, till exempel samarbetet med skådespelarna.
- Regiarbetet i kommunikation med publik.
- Sceniskt produktionsarbete som kollektiv konstform.
- Reflektion över eget och andras regiarbete.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på regiarbetet.
- Begrepp för regiarbete, till exempel läsart, konflikt, vändpunkt, rytm och scenerier.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen regi.
Eleven redogör översiktligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter något av dessa i enkla praktiska övningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning.
I ett enkelt regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet.
Eleven formulerar i samråd med handledarevad hen genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven redogör utförligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter några av dessa i praktiska övningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning.
I ett regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet.
Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hen genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika moment i regiprocessen samt omsätter flera av dessa i övningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning.
I ett komplext regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med säkerhet samt gestaltar personliga uttryck baserade på egna idéer.
Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hen genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med enkla omdömen.
Eleven värderar också med enkla omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar.
I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter.
Dessutom diskuterar eleven utförligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar.
I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsuppgifter.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar samt formulerar vägar för hur regiarbetet kan utvecklas.
I diskussionen och värderingarna använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."