Scenisk gestaltning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen scenisk gestaltning 1 relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att använda scenografi, kostym, mask, ljus och ljud som sceniska uttrycksmedel.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen scenisk gestaltning 1.
- Kroppen och rösten som medel för att utrycka sig på scenen samt träning i att använda kropp och röst i sceniska sammanhang.
- Träning i att använda teaterns andra uttrycksområden, till exempel scenografi, kostym, mask, ljus och ljud.
- Den sceniska berättelsens uppbyggnad med till exempel handling, karaktärer, tid och rum.
- Samspel mellan berättelse, berättare och rum i syfte att skapa en enhetlig gestaltning.
- Samverkan mellan ett av teaterns uttrycksområden och ett eller flera andra uttrycksområden. Det sceniska uttryckets förändring vid olika kombinationer av uttrycksområden.
- Träning i att medvetet förmedla tankar, känslor och åsikter till en publik.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på individuell kreativitet och samspel i grupp.
- Reflektion över det egna skapandet, både individuellt och i grupp.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på att särskilja teaterns olika uttrycksområden och hur en berättelse förmedlas.
- Begrepp för analys av form och innehåll i scenisk gestaltning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen scenisk gestaltning 1.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några enkla uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver översiktligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom något av dessa områden.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnaden av några enkla sceniska berättelser.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver utförligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom några av dessa områden.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnaden av några sceniska berättelser.
Eleven gestaltar med gott resultat flera komplexa uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom flera av dessa områden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnaden av flera komplexa sceniska berättelser.
Eleven beskriver översiktligt hur några av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda några av teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen.
Eleven gör en enkel analys av någon annans sceniska gestaltning samt tolkar denna.
I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt hur några av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med viss säkerhet några med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen.
Eleven gör analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur flera av teaterns uttrycksområden samverkar samt kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda flera av teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar med säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas.
Eleven gör komplexa analyser av andras sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."