Scenisk gestaltning 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen scenisk gestaltning 2 relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att använda scenografi, kostym, mask, ljus och ljud som sceniska uttrycksmedel.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen scenisk gestaltning 2.
- Gestaltning av en scenisk karaktär med kropp och röst.
- Gestaltning med teaterns olika uttrycksområden scenografi, mask, kostym, ljud och ljus.
- Den sceniska berättelsens uppbyggnad och olika vägar att skapa en scenisk berättelse.
- Samverkan mellan teaterns uttrycksområden genom kombination av två eller flera områden i gemensamma uttryck.
- Kommunikation med publik genom gestaltning via teaterns uttrycksområden.
- Reflektion över det egna skapandet, både individuellt och i grupp.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på teatern som arbetsplats och samarbetet mellan de olika yrkesroller som finns där.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på hur teaterns uttrycksområden kommunicerar med publiken.
- Begrepp för analys av scenisk gestaltning, till exempel avsikt, kraft, tid och rum.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen scenisk gestaltning 2.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några enkla uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver översiktligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom något av dessa områden.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnaden av enkla sceniska berättelser samt bygger i samråd med handledareenkla sceniska berättelser.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat några uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver utförligt hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom några av dessa områden.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnaden av sceniska berättelser samt bygger efter samråd med handledare några sceniska berättelser.
Eleven gestaltar med gott resultat flera komplexa uttryck med kroppen och rösten.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns scenografi, mask, kostym, ljud och ljus ingår i sceniska gestaltningar samt gestaltar inom flera av dessa områden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnaden av komplexa sceniska berättelser samt bygger efter samråd med handledare flera sceniska berättelser.
Eleven beskriver översiktligt hur teaterns uttrycksområden samverkar.
Dessutom kommunicerar eleven med viss säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen.
Eleven gör enkla analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt hur teaterns uttrycksområden samverkar.
Dessutom kommunicerar eleven med säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen.
Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teaterns uttrycksområden samverkar.
Dessutom kommunicerar eleven med säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Eleven samarbetar även med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas.
Eleven gör komplexa analyser av sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med gott resultat.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."