Scenisk gestaltning 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen scenisk gestaltning 3 relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att använda scenografi, kostym, mask, ljus och ljud som sceniska uttrycksmedel.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen scenisk gestaltning 3.
- Gestaltning med fokus på något eller några av teaterns uttrycksområden, dvs. kropp, röst, scenografi, mask, kostym, ljud eller ljus.
- Gestaltning av en scenisk berättelse.
- Arbetsprocessen med en scenisk produktion från idé till färdig föreställning. Repetitionsarbetets olika stadier och samverkan mellan samtliga uttrycksområden i en scenisk produktion.
- Scenisk produktion, möte med publik.
- Teatern som kollektiv konstart, samarbetets betydelse för att skapa en scenisk produktion.
- Reflektion över det egna skapandet.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på att förmedla en berättelse till publik.
- Begrepp för analys av scenisk gestaltning, till exempel helhet, samband och samverkan.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen scenisk gestaltning 3.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat inom valt uttrycksområde.
Dessutom gestaltar eleven med viss säkerhet en enkel scenisk berättelse.
Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat inom valt uttrycksområde.
Dessutom gestaltar eleven med viss säkerhet en scenisk berättelse.
Eleven gestaltar med gott resultat inom valt uttrycksområde.
Dessutom gestaltar eleven med säkerhet och med personligt uttryck en scenisk berättelse.
Eleven beskriver översiktligt på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till den sceniska helheten.
Eleven använder med tillfredsställande resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda några av teaterns uttrycksmedel.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Eleven beskriver utförligt på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till den sceniska helheten.
Eleven använder med tillfredsställande resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till en komplex scenisk helhet.
Eleven använder med gott resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel.
Dessutom samarbetar eleven med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsgrupper.
Eleven diskuterar översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel analys av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna med tillfredsställande resultat.
I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet ska utvecklas.
Dessutom gör eleven komplexa analyser av flera sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med säkerhet.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."