Sceniskt karaktärsarbete - text
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen sceniskt karaktärsarbete - text relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att använda kroppen och rösten som sceniska uttrycksmedel.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Färdigheter i att med teaterns uttrycksmedel kommunicera med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupper.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen sceniskt karaktärsarbete - text.
- Gestaltning med kropp och röst av en scenisk karaktär utifrån en dramatisk text. Metoder och teorier för att gestalta sceniska karaktärer med utgångspunkt i dramatisk text, till exempel Stanislavskijmetoden.
- Den dramatiska textens form och innehåll samt hur den fungerar som inspiration och stimulans i det sceniska karaktärsarbetet.
- Förmedling till en publik av den sceniska karaktärens egenskaper och handlingar.
- Den sceniska karaktären i samspel med andra sceniska karaktärer och med teaterns övriga uttrycksområden.
- Teatern som kollektiv konstart med fokus på samspel i en ensemble.
- Reflektion över det egna skapandet av en scenisk karaktär.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på sceniska karaktärer.
- Begrepp för analys av sceniska karaktärer, till exempel fysiska, psykiska och sociala dimensioner.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen sceniskt karaktärsarbete - text.
Eleven gestaltar en enkel scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för någon metod för sceniskt karaktärsarbete.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en enkel scenisk berättelse.
Eleven gestaltar en scenisk karaktär med kroppen och rösten med tillfredsställande resultat.
Eleven redogör utförligt för några metoder för sceniskt karaktärsarbete.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en scenisk berättelse.
Eleven gestaltar en komplex scenisk karaktär med kroppen och rösten med gott resultat och med ett personligt uttryck.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera metoder för sceniskt karaktärsarbete.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika sceniska karaktärer, med sina olika funktioner, bygger upp en komplex scenisk berättelse.
Eleven beskriver översiktligt hur några uttryck samverkar för att skapa en enkel scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en enkel scenisk karaktär.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med enkla omdömen.
Eleven gör enkla analyser av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna.
I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt hur några uttryck samverkar för att skapa en scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med några andra uttrycksområden inom teatern.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen.
Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur flera uttryck samverkar för att skapa en komplex scenisk karaktär och hur en scenisk karaktär samverkar med flera andra uttrycksområden inom teatern.
Eleven kommunicerar med säkerhet med publik genom att gestalta en scenisk karaktär.
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i gestaltningsgrupper.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat det egna skapandet av sceniska karaktärer samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet kan utvecklas.
Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."