Teaterteori
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen teaterteori relaterar till syftet med ämnet teater, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av hur teaterns olika uttrycksområden samverkar.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar.
- Kunskaper om konstarten teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen teaterteori.
- Teaterns form och innehåll, sambanden däremellan samt uttryck för detta i det praktiska teaterarbetet.
- Teorier om teater och dess olika uttrycksområden, till exempel skådespelarkonst, regi och dramatik.
- Modeller för analys och tolkning av teater, till exempel att jämföra en teaterföreställning med den text som ligger till grund för föreställningen.
- Teaterns uttrycksområden, dramatik, skådespelarkonst, regi, scenografi, mask, kostym, ljud och ljus, under olika historiska epoker.
- Teater i relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter under olika historiska epoker samt teater i andra kulturer.
- Begrepp för analys och tolkning av teater, till exempel avsikt, läsart och stil.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen teaterteori.
Eleven redogör översiktligt för teaterns olika uttrycksformer samt redogör översiktligt, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.
Eleven redogör utförligt för teaterns olika uttrycksformer samt redogör utförligt, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för teaterns olika uttrycksformer samt redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.
Eleven gör en enkel analys av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna.
Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
Eleven gör komplex a analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.
Eleven beskriver översiktigt några av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv.
Dessutom beskriver eleven översiktligt teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter.
I sina beskrivningar och i sin analys använder eleven med viss säkerhet någon teori om teater.
Eleven beskriver utförligt några av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv.
Dessutom beskriver eleven utförligt teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter.
I sina beskrivningar och i sina analyser använder eleven med viss säkerhet några olika teorier om teater samt diskuterar utifrån olika teoretiska perspektiv olika tolkningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter.
I sina beskrivningar och i sina analyser använder eleven med säkerhet några olika teorier om teater samt diskuterar utifrån olika teoretiska perspektiv olika tolkningar.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."