Industriisolering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriisolering relaterar till syftet med ämnet teknisk isolering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om isoleringsmaterial, hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
- Kunskaper om material för ytbeklädnad, hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
- Förmåga att planera och utföra isolering av tekniska installationer inom bygg- och industrisektorn samt att tillverka och montera material för ytbeklädnad utifrån hantverksmässiga och estetiska krav.
- Färdigheter i att använda ritningar och beskrivningar samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
- Förmåga att använda verktyg, maskiner och andra hjälpmedel som förekommer inom teknisk isolering.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete enligt gällande skyddsföreskrifter.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriisolering.
- Olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för industriisolering. Materialens konstruktion, egenskaper och användningsområden.
- Planering och organisering av arbetsplatser och arbetsuppgifter vid isolering av industriobjekt.
- Isoleringsteori, ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Isoleringsteknik inom industrisektorn, till exempel kyl- och värmebärande installationer, cisterner och pannor.
- Problem som kan uppstå med expansion i rörledningar och produkter samt hur de förebyggs.
- Metoder för isolering av cisternsidor och av kupade och koniska domgavlar med lämpligt isoleringsmaterial samt med ytbeklädnad av slät och korrugerad plåt.
- Metoder för isolering och ytbeklädnad av fläktar.
- Metoder för infällningar i rörsvep och böjar.
- Metoder för tillverkning av kåpor vid flänskopplingar och ventiler.
- Metoder för tillverkning av dimensionsförändringar och paketisolering.
- Arbetsmetoder vid falsning av olika plåtkvaliteter.
- Material och sammanfogningsmetoder vid taktäckning av cisterner.
- Material och arbetsmetoder för specialisolering, till exempel eldfast fiber, cellglas, spegelisolering och madrasser för svåråtkomliga detaljer och oregelbundna ytor.
- Verktyg, maskiner och andra hjälpmedel.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen. Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
- Kontroll och dokumentation av utförda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriisolering.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för industriisolering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven beskriver utförligt olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för industriisolering.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av isoleringsmaterial och material för ytbeklädnad för industriisolering.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."