VVS-isolering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vvs-isolering relaterar till syftet med ämnet teknisk isolering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om isoleringsmaterial, hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
- Kunskaper om material för ytbeklädnad, hur dessa är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
- Förmåga att planera och utföra isolering av tekniska installationer inom bygg- och industrisektorn samt att tillverka och montera material för ytbeklädnad utifrån hantverksmässiga och estetiska krav.
- Färdigheter i att använda ritningar och beskrivningar samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
- Förmåga att använda verktyg, maskiner och andra hjälpmedel som förekommer inom teknisk isolering.
- Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete enligt gällande skyddsföreskrifter.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vvs-isolering.
- Olika typer av isoleringsmaterial samt deras konstruktion, egenskaper och användningsområden. Historik över äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder.
- Material för ytbeklädnad av VVS-installationer samt materialens användningsområden.
- Planering och organisering av arbetsplatser och arbetsuppgifter vid isolering av VVS-installtioner.
- Isoleringsteori, ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Isoleringsteknik med metoder och utrustning för VVS-installationer.
- Montering av rörskålar med spirallindning och bandning samt av olika ytbeklädnader, till exempel plastplåt och tunn mönsterpräglad aluminiumplåt.
- Utbredning av plastplåt och tunn mönsterpräglad aluminiumplåt.
- Verktyg, maskiner och andra hjälpmedel.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
- Kontroll och dokumentation av utförda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vvs-isolering.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven redogör också översiktligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt material för ytbeklädnad av VVS-installationer.
Eleven beskriver utförligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven redogör också utförligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder.
Dessutom beskriver eleven utförligt material för ytbeklädnad av VVS-installationer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat material för ytbeklädnad av VVS-installationer.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."