Teknik - specialisering

kurs
Ämne
Kurskod
TEKTEK00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen teknik - specialisering relaterar till syftet med ämnet teknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen teknik - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen teknik - specialisering.

E
Eleven beskriver översiktligt hur teknik utvecklas och redogör översiktligt för sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocessen.
Dessutom analyserar och värderar eleven med enkla omdömen tekniska lösningar utifrån ett hållbart samhälle.
C
Eleven beskriver utförligt hur teknik utvecklas och redogör utförligt för sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocessen.
Dessutom analyserar och värderar eleven med enkla omdömen tekniska lösningar utifrån ett hållbart samhälle.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur teknik utvecklas och redogör utförligt och nyanserat för sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocessen.
Dessutom analyserar och värderar eleven med nyanserade omdömen tekniska lösningar utifrån ett hållbart samhälle.
E
Eleven löser enkla tekniska problem inom valt teknikområde med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom väljer och använder eleven i samråd med handledare lämpliga produktionsmetoder och design- och konstruktionslösningar samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet grundläggande matematiska och teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller samt utför enkla beräkningar och använder enkla lösningsstrategier.
Eleven bedömer rimligheten i sina resultat samt värderar egna och andras val av metoder och strategier med enkla omdömen.
C
Eleven löser tekniska problem inom valt teknikområde med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga produktionsmetoder och design- och konstruktionslösningar samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet grundläggande matematiska och teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller samt utför beräkningar och använder lösningsstrategier.
Eleven bedömer rimligheten i sina resultat samt värderar egna och andras val av metoder och strategier med nyanserade omdömen.
A
Eleven löser avancerade tekniska problem inom valt teknikområde med ett gott resultat.
Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga produktionsmetoder och design- och konstruktionslösningar samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med säkerhet matematiska och teknikvetenskapliga begrepp, teorier och modeller samt utför avancerade beräkningar och använder avancerade lösningsstrategier.
Eleven bedömer rimligheten i sina resultat samt värderar egna och andras val av metoder och strategier med nyanserade omdömen samt ger förslag på alternativa val av metoder och strategier.
E
Eleven använder med viss säkerhet utrustning med hänsyn tagen till arbetsmiljö och säkerhet.
C
Eleven använder med viss säkerhet utrustning med hänsyn tagen till arbetsmiljö och säkerhet.
A
Eleven använder med säkerhet utrustning med hänsyn tagen till arbetsmiljö och säkerhet.
E
Eleven kommunicerar med viss säkerhet sina idéer och resultat med några av kunskapsområdets relevanta begrepp.
C
Eleven kommunicerar med viss säkerhet sina idéer och resultat med några av kunskapsområdets relevanta begrepp.
A
Eleven kommunicerar med säkerhet sina idéer och resultat med några av kunskapsområdets relevanta begrepp.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."