Teknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen teknik 2 relaterar till syftet med ämnet teknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn tagen till ett hållbart samhälle.
- Förmåga att lösa tekniska problem.
- Förmåga att använda teknikvetenskapliga metoder, begrepp och teorier.
- Förmåga att använda modeller och verktyg som redskap för analys, beräkning, rimlighetsbedömning, dokumentation, presentation och information.
- Förmåga att kommunicera inom det tekniska området samt kommunicera om teknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen teknik 2.
- Principer och tekniker för mätning och registrering av prestanda i mekaniska, pneumatiska, hydrauliska och elektriska system.
- Principer och samband för omvandling av elektrisk energi till mekanisk energi och vice versa, till exempel motor och generator.
- Principer och samband för mekaniska, hydrauliska, pneumatiska och elektriska transmissionssystem för energiöverföring.
- Förutsättningar och begränsningar vid andra former av energiomvandling, till exempel fusion, fission och sol-, vind- och vattenkraft.
- Dimensionsanalys och rimlighetsbedömning.
- De matematiska och fysikaliska förutsättningarna och de teknikvetenskapliga grunderna för energiöverföring i olika system med betoning på analys, beräkningar, simuleringar och rimlighetsbedömningar.
- Matematiska modeller för givna förlopp.
- Mätteknik, till exempel principer för mätgivare och komponenter, mätning av olika storheter, användning och tolkning av resultat.
- Planering och genomförande av experimentella undersökningar samt hur mätdata inhämtas, analyseras och redovisas.
- Visualisering och analys av tekniska system och processer med hjälp av anpassad programvara.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen teknik 2.
Eleven redogör översiktligt för energiomvandling, energiöverföring samt funktioner och begränsningar hos olika energisystem.
Dessutom analyserar och värderar eleven med enkla omdömen tekniska lösningar hos energisystem utifrån systemens begränsningar, säkerhet och hållbart samhälle.
Eleven redogör utförligt för energiomvandling, energiöverföring samt funktioner och begränsningar hos olika energisystem.
Dessutom analyserar och värderar eleven med enkla omdömen tekniska lösningar hos energisystem utifrån systemens begränsningar, säkerhet och hållbart samhälle.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för energiomvandling, energiöverföring samt funktioner och begränsningar hos olika energisystem.
Dessutom analyserar och värderar eleven med nyanserade omdömen tekniska lösningar hos energisystem utifrån systemens begränsningar, säkerhet och hållbart samhälle.
Eleven löser enkla tekniska problem, använder i samråd med handledare lämpliga arbetsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp, teorier och modeller.
Eleven utför beräkningar och analyser av enkla tekniska system med hjälp av kalkyl- och beräkningsprogram samt bedömer rimligheten i sina resultat.
Eleven löser tekniska problem, väljer och använder efter samråd med handledare lämpliga arbetsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp, teorier och modeller.
Eleven utför beräkningar och analyser av tekniska system med hjälp av kalkyl- och beräkningsprogram samt bedömer rimligheten i sina resultat.
Eleven löser avancerade tekniska problem, väljer och använder efter samråd med handledare lämpliga arbetsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
I sitt arbete använder eleven med säkerhet tekniska begrepp, teorier och modeller.
Eleven utför avan cerade beräkningar och analyser av tekniska system med hjälp av kalkyl- och beräkningsprogram samt bedömer rimligheten i sina resultat.
Eleven undersöker enkla tekniska system avseende funktionssamband och begränsningar samt redogör översiktligt för genomförd undersökning och funna resultat utifrån tekniska, fysikaliska och matematiska samband.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datoriserade visualiserings- och simuleringsprogram för att beräkna, visualisera och analysera tekniska processer och system.
Eleven undersöker tekniska system avseende funktionssamband och begränsningar samt redogör utförligt för genomförd undersökning och funna resultat utifrån tekniska, fysikaliska och matematiska samband.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datoriserade visualiserings- och simuleringsprogram för att beräkna, visualisera och analysera tekniska processer och system.
Eleven undersöker avancerade tekniska system avseende funktionssamband och begränsningar samt redogör utförligt och nyanserat för genomförd undersökning och funna resultat utifrån tekniska, fysikaliska och matematiska samband.
Dessutom använder eleven med säkerhet datoriserade visualiserings- och simuleringsprogram för att beräkna, visualisera och analysera tekniska processer och system.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."