Teknik i vård och omsorg
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen teknik i vård och omsorg relaterar till syftet med ämnet teknik i vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om teknisk utrustning inom vård och omsorg.
- Kunskaper om medicintekniska informationsdatasystem.
- Kunskaper om elsäkerhet och om gashantering inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att handha och underhålla teknisk utrustning inom vård och omsorg utifrån säkerhetsföreskrifter.
- Förmåga att instruera om teknisk utrustning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen teknik i vård och omsorg.
- Samspel mellan människa, miljö och teknik inom vård och omsorg.
- Teknisk utrustning i patienters och brukares dagliga livsföring, till exempel lyfthjälpmedel.
- Teknisk utrustning för metoder och behandlingar, till exempel vid provtagning.
- Medicintekniska informationsdatasystem (MIDS), till exempel journalsystem.
- Grundläggande elsäkerhet.
- Grundläggande gassäkerhet, till exempel hantering av syrgas till patienter och brukare.
- Säkerhetsföreskrifter för teknisk utrustning inom vård och omsorg.
- Hur man instruerar patienter och brukare, närstående och annan personal om användning av teknisk utrustning inom vård och omsorg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen teknik i vård och omsorg.
Eleven beskriver översiktligt teknisk utrustning i patienters och brukares dagliga livsföring samt hur utrustningen underlättar för dem och bidrar till ökad livskvalitet.
Eleven beskriver också översiktligt teknisk utrustning för metoder och behandlingar samt hur den kan användas i personalens arbete.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur medicintekniska informationsdatasystem fungerar.
Eleven beskriver utförligt teknisk utrustning i patienters och brukares dagliga livsföring samt hur utrustningen underlättar för dem och bidrar till ökad livskvalitet.
Eleven beskriver också utförligt teknisk utrustning för metoder och behandlingar samt hur den kan användas i personalens arbete.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur medicintekniska informationsdatasystem fungerar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat teknisk utrustning i patienters och brukares dagliga livsföring samt hur utrustningen underlättar för dem och bidrar till ökad livskvalitet.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat teknisk utrustning för metoder och behandlingar samt hur den kan användas i personalens arbete.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur medicintekniska informationsdatasystem fungerar.
Eleven redogör översiktligt för elsäkerhet samt för riskerna vid användning av gas.
Eleven redogör utförligt för elsäkerhet samt för riskerna vid användning av gas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsäkerhet samt för riskerna vid användning av gas.
Eleven handhar och underhåller i samråd med handledare teknisk utrustning, även elektrisk utrustning och gasutrustning, utifrån säkerhetsföreskrifter.
Dessutom instruerar eleven med viss säkerhet patienter och brukare om hur utrustningen används.
Eleven handhar och underhåller efter samråd med handledare teknisk utrustning, även elektrisk utrustning och gasutrustning, utifrån säkerhetsföreskrifter.
Dessutom instruerar eleven med viss säkerhet patienter och brukare om hur utrustningen används.
Eleven handhar och underhåller efter samråd med handledare teknisk utrustning, även elektrisk utrustning och gasutrustning, utifrån säkerhetsföreskrifter.
Dessutom instruerar eleven med säkerhet patienter och brukare om hur utrustningen används.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."