Komponenter och system VVS
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen komponenter och system vvs relaterar till syftet med ämnet tekniska system - vvs, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om systemkomponenter och dimensionering av centrala storheter inom teknikområdet.
- Kunskaper om installation, driftsättning och underhåll av anläggningar inom teknikområdet.
- Färdigheter i att framställa, tolka och använda ritningar och scheman.
- Färdigheter i att hantera datorbaserade tillämpningar inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen komponenter och system vvs.
- Komponent- och materialkunskap, även kopplat till olika installationsmiljöer.
- Montering av vanligt förekommande apparater och komponenter.
- Egenkontroller och idrifttagning.
- VVS-scheman av olika typer med komponenters funktion och symbol.
- Ritningskonstruktion.
- Tillverkares ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel för VVS-branschens olika verksamhetsområden.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen komponenter och system vvs.
Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorierna inom VVS-branschens olika verksamhetsområden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår.
Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.
Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår.
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår.
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter.
Eleven redogör översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.
Eleven redogör utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur några olika system installeras, driftsätts och underhålls.
Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg.
Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg.
Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman.
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg.
Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.
Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.
Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form.
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."