Projektering VVS 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen projektering vvs 2 relaterar till syftet med ämnet tekniska system - vvs, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, projektera, konstruera och dokumentera anläggningar och tekniska system inom teknikområdet VVS-installation.
- Kunskaper om författningar, föreskrifter, anvisningar och standarder inom teknikområdet VVS-installation.
- Kunskaper om systemkomponenter och dimensionering av centrala storheter inom teknikområdet.
- Färdigheter i att framställa, tolka och använda ritningar och scheman.
- Färdigheter i att hantera datorbaserade tillämpningar inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen projektering vvs 2.
- Projektledarrollen i samband med projektering.
- System för inomhusklimat, ventilation, komfortkyla, värme, tappvatten och avlopp.
- Tillfälliga VVS-anläggningar.
- Datorstödda tillämpningar anpassade för VVS-området, till exempel energi-, ljud- och tryckfallsberäkning av ventilationssystem och dimensionering och tryckfallsberäkning av rörsystem.
- Framställning av arbetsorder för montör.
- Framställning av ritningar och scheman.
- Regelverk och standarder för branschens olika discipliner och dess tillämpning i arbetet med planering, projektering, konstruktion och dokumentation.
- Handböcker för utförande av installationer och dess koppling till regelverk och standarder.
- Besiktningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen projektering vvs 2.
Eleven redogör översiktligt för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen.
Eleven redogör utförligt för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för projektledarens roll i såväl konsult- som installationsbranschen.
Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar tekniska system med datorstöd och i samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven planerar, projekterar och konstruerar tekniska system med datorstöd och efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven planerar, projekterar och konstruerar tekniska system med datorstöd och efter samråd med handledare.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Eventuella problem som uppkommer under arbetet åtgärdar eleven i samråd med handledare.
Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Eventuella problem som uppkommer under arbetet åtgärdar eleven efter samråd med handledare.
Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Eventuella problem som uppkommer under arbetet åtgärdar eleven efter samråd med handledare.
Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."