Projektering el 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen projektering el 1 relaterar till syftet med ämnet tekniska system - el, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, projektera, konstruera och dokumentera anläggningar och tekniska system inom teknikområdet elinstallation.
- Kunskaper om tekniska system som kommunicerar via dator- och medianät, eller genom telefoni och trådlös teknik.
- Färdigheter i att framställa, tolka och använda ritningar och scheman.
- Färdigheter i att hantera datorbaserade tillämpningar inom området.
- Förmåga att kommunicera kring egna och andras förslag och lösningar i samband med projekteringsarbetet.
- Förståelse för betydelsen av samordning med närliggande yrkesgrupper.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen projektering el 1.
- Beskrivningsteknik, till exempel för att formulera beställarens krav på den färdiga produkten och dess delar samt gränsdragning mellan yrkeskategorier.
- AMA, dess struktur, användningsform och funktion i en teknisk beskrivning.
- Elområdets regelverk och standarder och deras tillämpning i arbetet med planering, projektering, konstruktion och dokumentation.
- Miljöns betydelse vid installationer med avseende på till exempel energieffektivitet, estetik, säkerhet och tillgänglighet. Arbetsmiljö.
- Teknisk kommunikation, till exempel offerter och avtal.
- Teknisk dokumentation, till exempel relationshandlingar och dokumentation kring besiktningar.
- Energiprestanda med utgångspunkt i energieffektivitet.
- BIM - dess konsekvenser för projekteringsarbetet.
- Datorstödda tillämpningar för till exempel kalkylering och tidplanering.
- Ritningsläsning och mängdning, såväl manuellt som med datorstöd.
- Säkerhet, till exempel heta arbeten, ställningsbyggande och arbete från stege.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen projektering el 1.
Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och i samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom elområdet.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och efter samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom elområdet.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och efter samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom elområdet.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.
Eleven redogör översiktligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.
Eleven redogör utförligt för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur ledningssystem och skydd dimensioneras.
Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade tillämpningar.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.
Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för problematiken kring gränsdragningen mellan olika aktörers ansvarsområden.
Eleven redogör översiktligt för problematiken kring gränsdragningen mellan olika aktörers ansvarsområden.
Eleven redogör översiktligt för problematiken kring gränsdragningen mellan olika aktörers ansvarsområden.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."