Tillämpad programmering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillämpad programmering relaterar till syftet med ämnet tillämpad programmering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om relevanta begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder.
- Kunskaper om utvecklingsprocessen inom programmeringsområden och förståelse av sambanden mellan processens olika delar.
- Förmåga att identifiera, formulera och lösa problem genom att tillämpa programmering på det valda kunskapsområdet samt förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat.
- Förmåga att analysera konsekvenserna av programmeringens betydelse för individ, samhälle och teknisk utveckling utifrån hållbarhet, etik och genus.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillämpad programmering.
- Begrepp, teorier, modeller och metoder inom programmering.
- Förmåga att lösa problem i en datavetenskaplig kontext.
- Tillämpningar inom valt kunskapsområde, till exempel industriell programmering, spelprogrammering, utveckling av administrativa system eller pedagogiska program, applikationsutveckling eller som hjälpmedel för att skapa eller bearbeta bild, ljud och film.
- Hur tillämpad programmering kan användas som verktyg i behandlingen av omfångsrika problemsituationer. Programmeringens möjligheter och begränsningar i dessa situationer.
- Konsekvenser av tillämpad programmering för det valda kunskapsområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillämpad programmering.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet grundläggande datavetenskapliga begrepp, teorier och modeller inom valt kunskapsområde.
I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet grundläggande datavetenskapliga begrepp, teorier och modeller inom valt kunskapsområde.
I sitt arbete använder eleven med säkerhet grundläggande datavetenskapliga begrepp, teorier och modeller inom valt kunskapsområde.
Eleven identifierar och formulerar i samråd med handledare ett enkelt problem inom valt kunskapsområde.
Eleven väljer och använder i samråd med handledare lämpliga algoritmer och lösningsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
Dessutom löser eleven med hjälp av programmering problemet inom valt område med ett tillfredsställande resultat.
Eleven identifierar och formulerar efter samråd med handledare ett problem inom valt kunskapsområde.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare lämpliga algoritmer och lösningsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
Dessutom löser eleven med hjälp av programmering problemet inom valt område med ett tillfredsställande resultat.
Eleven identifierar och formulerar efter samråd med handledare ett avancerat problem inom valt kunskapsområde.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare lämpliga algoritmer och lösningsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.
Dessutom löser eleven med hjälp av programmering problemet inom valt område med ett gott resultat.
Eleven för ett enkelt resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde.
Eleven för ett välgrundat resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde.
Eleven för ett välgrundat och nyanserat resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."