Tillverkningsunderlag 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillverkningsunderlag 2 relaterar till syftet med ämnet tillverkningsunderlag, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att skapa enkla ritningar eller mönster manuellt eller med datorteknik.
- Kunskaper om metoder för att skapa ritningar eller mönster.
- Kunskaper om informationssökning i relevanta källor.
- Kunskaper om specifika beteckningar inom valt område.
- Kunskaper om material- och produktionsstyrningssystem.
- Förmåga att använda termer och begrepp inom teknikområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillverkningsunderlag 2.
- Tolkning av mönster- och ritningsunderlag.
- Metoder för framställning av mönster eller ritningar med hjälp av datorteknik.
- Metoder för beredning av tillverkningsritningar.
- Specifika beteckningar för datorframställning av mönster eller ritningar.
- Informationssökning i relevanta källor.
- Material- och produktionsstyrningssystem, hur de fungerar och deras betydelse för produktionen.
- Termer och begrepp som är relevanta för teknikområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillverkningsunderlag 2.
Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar i samråd med handledare arbetet utifrån dem.
Dessutom framställer eleven med noggrannhet och i samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer.
Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet.
I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven i samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare.
Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem.
Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer.
Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet.
I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven tolkar i sitt arbete med säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem.
Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer.
Elevens mönster eller ritningar är av god kvalitet.
I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften.
Dessutom söker eleven med säkerhet information från relevanta källor.
Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven redogör översiktligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även översiktligt för använda beteckningar.
Vidare redogör eleven översiktligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även utförligt för använda beteckningar.
Vidare redogör eleven utförligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för använda beteckningar.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."