Fordonskombinationer - persontransporter
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fordonskombinationer - persontransporter relaterar till syftet med ämnet transportteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om tekniska funktioner hos fordon och utrustning.
- Kunskaper om olika vägtransportverksamheter.
- Förmåga att köra och manövrera fordon i varierande trafikmiljöer.
- Förmåga att utföra säkerhetskontroller på fordon och utrustning.
- Förmåga att göra lastviktsberäkningar utifrån fordonets och vägnätets bärighetsbegränsningar.
- Förmåga att arbeta säkert och med miljöhänsyn samt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fordonskombinationer - persontransporter.
- Dragfordons och släpfordons olika kopplingsutrustningar.
- Gränsöverskridande trafik, mått och viktbestämmelser.
- Manövrering av fordonskombinationer för persontransporter.
- Körning med fordonskombinationer för persontransporter i olika och varierande trafikmiljöer på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt.
- Sammankoppling och frånkoppling av släp samt åtgärder vid parkering.
- Släpfordonens bromssystem samt bromssystemens uppbyggnad och funktion.
- Säkerhetskontroll samt tillsyn och underhåll av fordonskombinationer.
- Lastviktsberäkningar på olika typer av fordonskombinationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fordonskombinationer - persontransporter.
Eleven beskriver översiktligt utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör översiktligt för hur dessa fordon kan kombineras.
Dessutom redogör eleven översiktligt för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser.
Eleven beskriver utförligt utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör utförligt för hur dessa fordon kan kombineras.
Dessutom redogör eleven utförligt för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör utförligt och nyanserat för hur dessa fordon kan kombineras.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser samt för skillnader mellan olika länder.
Eleven kör och manövrerar fordonskombinationer för persontransporter på ett trafiksäkert sätt i enkla och varierande trafikmiljöer.
Dessutom tillämpar eleven i samråd med handledare ett körsätt som minimerar bränsleförbrukning.
Eleven kör och manövrerar fordonskombinationer för persontransporter på ett trafiksäkert sätt i varierande trafikmiljöer.
Dessutom tillämpar eleven efter samråd med handledare ett körsätt som minimerar bränsleförbrukning.
Eleven kör och manövrerar fordonskombinationer för persontransporter på ett trafiksäkert sätt i varierande trafikmiljöer.
Dessutom tillämpar eleven efter samråd med handledare ett körsätt som minimerar bränsleförbrukning.
Eleven utför i samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem.
Eleven utför också i samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa översiktligt.
I arbetet gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven utför efter samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering och motiverar översiktligt åtgärderna.
Dessutom beskriver eleven utförligt funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem.
Eleven utför också efter samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa utförligt.
I arbetet gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven utför efter samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering och motiverar utförligt åtgärderna.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem.
Eleven utför också efter samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa utförligt och nyanserat.
I arbetet gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven tar ansvar för passagerare, deras egendom samt för fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för passagerare, deras egendom samt för fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för passagerare, deras egendom samt för fordon och utrustning.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."