Yrkestrafik 1a
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen yrkestrafik 1a relaterar till syftet med ämnet transportteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om tekniska funktioner hos fordon och utrustning.
- Förmåga att köra och manövrera fordon i varierande trafikmiljöer.
- Kunskaper om planering och genomförande av transportuppdrag.
- Förmåga att utföra säkerhetskontroller på fordon och utrustning.
- Förmåga att göra lastviktsberäkningar utifrån fordonets och vägnätets bärighetsbegränsningar.
- Förmåga att arbeta säkert och med miljöhänsyn samt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
- Förmåga att samarbeta med andra och att kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen yrkestrafik 1a.
- Körning och manövrering av fordon på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt i varierande trafikmiljöer.
- Olika typer av transportuppdrag samt de krav på säkerhet, kvalitet och noggrannhet som de olika uppdragen kräver.
- Säkerhetskontroll, funktionstillsyn och underhåll av transportfordon.
- Olika fordons säkerhetsanordningar samt säkerhetsanordningarnas tekniska egenskaper och funktioner.
- Tillståndskrav, utbildning och ekonomiska villkor i vägtransportverksamheter.
- Lastning av fordon, lastsäkringsmetoder och lastviktsberäkning med hänsyn till begränsningar för bruttovikter, axeltryck och vägnätets bärighet.
- Kör- och vilotidsregler samt färdskrivarens funktioner och användning.
- Faktorer som kan orsaka olyckor samt hur man kan förebygga olyckor och agera när en olycka har hänt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen yrkestrafik 1a.
Eleven kör och manövrerar i bekanta situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven redogör översiktligt för hur man planerar och genomför enkla transportuppdrag samt redogör översiktligt för säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven kör och manövrerar i bekanta och delvis nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven redogör utförligt för hur man planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven kör och manövrerar i bekanta och nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur man planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt och nyanserat för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför i samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa översiktligt.
Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
I arbetet beskriver eleven översiktligt några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt.
Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
I arbetet beskriver eleven utförligt några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt och nyanserat.
Eleven följer med säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven väljer med säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras.
Eleven ger också enkla exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras.
Eleven ger också välgrundade exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat gods med speciella egenskaper och hur det ska hanteras.
Eleven ger också välgrundade och nyanserade exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter samt faktorer som kan bidra till ohälsa.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."