Yrkestrafik 1b
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen yrkestrafik 1b relaterar till syftet med ämnet transportteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om tekniska funktioner hos fordon och utrustning.
- Kunskaper om olika vägtransportverksamheter.
- Förmåga att göra lastviktsberäkningar utifrån fordonets och vägnätets bärighetsbegränsningar.
- Förmåga att arbeta säkert och med miljöhänsyn samt på ett sätt som förebygger ohälsa och personskador.
- Förmåga att samarbeta med andra och att kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen yrkestrafik 1b.
- Tekniska egenskaper och funktioner hos bromssystem, bromshjälpsystem och utrustningar på transportfordon.
- Kraftöverföring: motor, vridmoment, växellåda och differential.
- Begreppet yrkesmässig trafik och dess olika indelningar samt förutsättningar för gods- och persontrafik.
- Arbetstidsregler vid vägtransporter samt användning av utrustning för registrering och dokumentation.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar, och används i samband med, lastvikter på fordon, vägnätets bärighetsklassning och beräkning av lastvikter.
- Färdvägsplanering med hjälp av olika informationssystem.
- Krav och metoder för lastsäkring av gods och lastbärare.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar hantering och märkning av farligt gods.
- Frakthandlingar och anvisningar som reglerar gods och varudistribution.
- Agerande i kris, olyckssituationer och brand samt första hjälpen till skadade.
- Ergonomi, riskfyllda rörelser, arbetsställningar och förebyggande av fysiska skador.
- Kundrelationer och kvalitetsbegreppets innebörd i samband med transportuppdrag.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen yrkestrafik 1b.
Eleven beskriver översiktligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
Eleven beskriver översiktligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken.
Eleven beskriver utförligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
Eleven beskriver utförligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken.
Eleven gör, med tillfredsställande resultat, enkla beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur last ska säkras samt ger enkla exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven beskriver också översiktligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven gör, med tillfredsställande resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur last ska säkras samt ger välgrundade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven beskriver också utförligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven gör, med gott resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur last ska säkras samt ger välgrundade och nyanserade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven beskriver översiktligt risker i arbetsmiljön och ger i samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
Eleven beskriver utförligt risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven redogör översiktligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven redogör utförligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."