Yrkestrafik - vux

kurs
Kurskod
TRAYRK1
Poäng
300p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen yrkestrafik - vux relaterar till syftet med ämnet transportteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen yrkestrafik - vux.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen yrkestrafik - vux.

E
Eleven beskriver översiktligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
C
Eleven beskriver utförligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av eftersatt underhåll.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
E
Eleven kör och manövrerar i bekanta situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven planerar och genomför enkla transportuppdrag samt redogör översiktligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför i samråd med handledare enkel dokumentation av uppdragen.
C
Eleven kör och manövrerar i bekanta och delvis nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför efter samråd med handledare noggrann dokumentation av uppdragen.
A
Eleven kör och manövrerar i bekanta och nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
Eleven planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt och nyanserat för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
Eleven utför efter samråd med handledare noggrann och utförlig dokumentation av uppdragen.
E
Eleven utför i samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa översiktligt.
Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
C
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt.
Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
A
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt och nyanserat.
Eleven följer med säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
E
I arbetet beskriver eleven översiktligt några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen.
Eleven beskriver översiktligt hur last ska säkras samt ger enkla exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
C
I arbetet beskriver eleven utförligt några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven beskriver utförligt hur last ska säkras samt ger välgrundade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
A
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat några metoder för lastförankring.
Dessutom gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur last ska säkras samt ger välgrundade och nyanserade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
Eleven väljer med säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
E
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven ger också enkla exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger i samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven ger också välgrundade exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
A
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
Eleven ger också välgrundade och nyanserade exempel på riskerna med denna hantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
E
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för fordon och utrustning.
Eleven redogör översiktligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för fordon och utrustning.
Eleven redogör utförligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för fordon och utrustning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."