Trädgårdsanläggning 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsanläggning 2 relaterar till syftet med ämnet trädgårdsanläggning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
- Förmåga att använda aktuell teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt i samband med anläggningsarbeten.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om byggprocessen samt förmåga att läsa och tolka ritningar och utarbeta förslag till trädgårdsanläggningar.
- Kunskaper om hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare och funktioner.
- Kunskaper om sambanden mellan växtval, klimat, markförhållanden, dränering, jord, material och anläggningsteknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsanläggning 2.
- Genomförande av planerade arbetsuppgifter, till exempel anläggning av hårdgjorda ytor samt anläggning av växtbäddar och planteringsytor.
- Montering av fast utrustning, till exempel lekutrustning.
- Säkerhet och ergonomi.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel plan- och bygglagen.
- Planering, genomförande och utvärdering av en mindre trädgårdsanläggning - från idé till färdig anläggning.
- Planering av gröna miljöer för olika brukargrupper och funktioner.
- Ekonomiska beräkningar.
- Färg och form, skissteknik samt materialval och växtval.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsanläggning 2.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med visst handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven utarbetar i samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp.
I arbetet redogör eleven översiktligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen.
I förslaget ingår en enkel ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen.
Eleven motiverar översiktligt dessa val samt gör enkla bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp.
I arbetet redogör eleven utförligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen.
I förslaget ingår en ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen.
Eleven motiverar utförligt dessa val samt gör välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp.
I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen.
I förslaget ingår en avancerad ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat dessa val samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."