Trädgårdsanläggning - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsanläggning - specialisering relaterar till syftet med ämnet trädgårdsanläggning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
- Förmåga att använda aktuell teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt i samband med anläggningsarbeten.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om byggprocessen samt förmåga att läsa och tolka ritningar och utarbeta förslag till trädgårdsanläggningar.
- Kunskaper om hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare och funktioner.
- Kunskaper om sambanden mellan växtval, klimat, markförhållanden, dränering, jord, material och anläggningsteknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsanläggning - specialisering.
- Arbetsuppgifter inom ett specialområde inom trädgårdsanläggning, till exempel stenarbeten, växtval, vattenanläggningar och gröna inomhusmiljöer.
- Säkerhet, arbetsteknik och ergonomi.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kvalitetsfrågor och ekonomi.
- Anläggningsteknik, materialanvändning, växtval och estetik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsanläggning - specialisering.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med visst handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde inom trädgårdsanläggning.
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven utarbetar i samråd med handledare förslag till en anläggning inom sitt specialområde samt gör enkla bedömningar av resultatet och kvaliteten.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en anläggning inom sitt specialområde samt gör välgrundade bedömningar av resultatet och kvaliteten.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en anläggning inom sitt specialområde samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av resultatet och kvaliteten.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."