Trädgårdsanläggning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsanläggning 1 relaterar till syftet med ämnet trädgårdsanläggning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
- Förmåga att använda aktuell teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt i samband med anläggningsarbeten.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Kunskaper om byggprocessen samt förmåga att läsa och tolka ritningar och utarbeta förslag till trädgårdsanläggningar.
- Kunskaper om hur utomhusmiljöer kan utformas för olika brukare och funktioner.
- Kunskaper om den historiska utvecklingen inom park- och trädgårdsområdet.
- Kunskaper om sambanden mellan växtval, klimat, markförhållanden, dränering, jord, material och anläggningsteknik.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsanläggning 1.
Arbetsuppgifter
- Mätteknik, till exempel utsättning, avvägning och inmätning med aktuell teknisk utrustning.
- Användning av teknisk utrustning och handredskap.
- Schakt, fyllningar, överbyggnader och växtbäddar.
- Markbeläggningar, hårdgjorda ytor, trappor, murar och hägnader.
- Vegetationsytor innefattande gräsytor, planteringsytor och vattenanläggningar.
- Material och materialval, till exempel trä, natursten och betong.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med trädgårdsanläggning, till exempel bygglagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
Byggprocess och funktion
- Byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning.
- Läsning av ritningar.
- Människors behov av gröna miljöer, parker och trädgårdar.
- Parker och trädgårdar ur ett historiskt perspektiv.
- Parker, kyrkogårdar och trädgårdsanläggningar. Deras funktion, uppbyggnad och läge.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsanläggning 1.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom mätteknik och trädgårdsanläggning med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med de verktyg och den tekniska utrustning som används inom trädgårdsanläggning.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör översiktligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning.
Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar.
Eleven redogör översiktligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
Eleven redogör utförligt för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning.
Dessutom läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar och andra bygghandlingar.
Eleven redogör utförligt för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessen från gestaltning och projektering till färdig trädgårdsanläggning.
Dessutom läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar och andra bygghandlingar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för parker och trädgårdar ur ett brukarperspektiv, speciellt för hur den gröna miljön gestaltas för olika brukargrupper.
I samband med fältstudier redogör eleven översiktligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia.
Eleven redogör också översiktligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval.
Dessutom gör eleven enkla bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia.
Eleven redogör också utförligt för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval.
Dessutom gör eleven välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
I samband med fältstudier redogör eleven utförligt och nyanserat för parkers, kyrkogårdars och trädgårdsanläggningars historia.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för parkernas, kyrkogårdarnas och trädgårdsanläggningarnas funktion, uppbyggnad och läge samt för deras materialval och växtval.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningars estetiska uttryck.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."