Trafikövervakning och signalsystem - spårfordon
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon relaterar till syftet med ämnet trafikövervakning och signalsystem - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem.
- Kunskap om övervakningssystemens säkerhet och tillförlitlighet.
- Kunskap om övervakningssystemens förebyggande och avhjälpande underhåll.
- Kunskap om övervakningssystemens ingående delar och komponenter.
- Kunskap om applikationsprogram i trafikövervakningssystem.
- Färdighet i att hantera och vårda verktyg och teknisk utrustning.
- Färdigheter i att tolka systemdokumentation, instruktioner och att dokumentera genomfört arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon.
- Uppbyggnad och syftet med trafikövervakningssystem.
- Förekommande övervakning och kontrollsystem, till exempel ERTMS och ATC.
- Övervakningssystemens komponenter och dess uppbyggnads roll och funktion inom fordon och infrastruktur.
- Kommunikationsplattformen hos trafikövervakningssystem.
- Loggningssystem för trafikhändelser.
- Övervakning och säkerhetssystemens funktion, effektivitet och tillförlitlighet.
- Övervakningssystemets betydelse för systemtester och kalibrering av givare.
- Applikationsprogram och kretsscheman.
- Verktyg och arbetsutrustning.
- Scheman, ritningar och övrig dokumentation över komponenter och system.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven översiktligt för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de system som övervakar trafikrörelser.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven utförligt för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt för de system som övervakar trafikrörelser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de system som övervakar trafikrörelser.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med tillfredsställande resultat underhåll på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också i samråd med handledare övervakningssystemet tillfredsställande enligt regler för in- och utpassage till depå.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare underhåll med tillfredsställande resultat på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också efter samråd med handledare övervakningssystemet tillfredsställande enligt regler för in- och utpassage till depå.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare underhåll med gott resultat på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också efter samråd med handledare övervakningssystemet på ett gott sätt enligt regler för in- och utpassage till depå.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med viss säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en enkel dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en noggrann dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."