Trafikövervakning och signalsystem - spårfordon

kurs
Kurskod
TRFTRA0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon relaterar till syftet med ämnet trafikövervakning och signalsystem - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trafikövervakning och signalsystem - spårfordon.

E
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven översiktligt för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de system som övervakar trafikrörelser.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven utförligt för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt för de system som övervakar trafikrörelser.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion hos trafikövervakningssystem för spårfordon, spår och signalsystem samt för den kommunikationsplattform som förvaltar och kontrollerar informationsflöden.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för övervakningssystemets delar och komponenter, applikationsprogram, hur data överförs samt systemets säkerhet och tillförlitlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de system som övervakar trafikrörelser.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med tillfredsställande resultat underhåll på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också i samråd med handledare övervakningssystemet tillfredsställande enligt regler för in- och utpassage till depå.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare underhåll med tillfredsställande resultat på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också efter samråd med handledare övervakningssystemet tillfredsställande enligt regler för in- och utpassage till depå.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare underhåll med gott resultat på övervakningssystemets ingående delar i enlighet med instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven hanterar också efter samråd med handledare övervakningssystemet på ett gott sätt enligt regler för in- och utpassage till depå.
E
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med viss säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en enkel dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
C
I arbetet hanterar eleven med säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en noggrann dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
A
I arbetet hanterar eleven med säkerhet verktyg och teknisk utrustning samt vårdar med säkerhet dessa i enlighet med instruktioner.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över utfört arbete enligt regler och branschstandard.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."