Träningslära 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen träningslära 2 relaterar till syftet med ämnet träningslära, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kroppens anatomi och fysiologi.
- Kunskaper om näringsfysiologi.
- Kunskaper om samt förmåga att använda olika träningsmetoder.
- Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera anpassade och målstyrda träningsprogram.
- Förmåga att förebygga och behandla skador och arbeta hälsofrämjande.
- Förmåga att diskutera egna, andras, samhällets och olika kulturers attityder till och värderingar av träning och kroppsideal.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen träningslära 2.
- Kroppens anatomi och fysiologi med fokus på energigivande processer.
- Kroppens energiomsättning, näringsfysiologi, energibehov och energibalans utifrån tränings- och hälsoperspektiv.
- Användande av kostregistrering och kostdataprogram.
- Olika faktorers påverkan på individers upplevelse av fysisk aktivitet och träning.
- Tränings- och motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
- Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
- Tester för att mäta fysiska kvaliteter, till exempel konditions- och rörlighetstester.
- Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av träningsprogram för individer och grupper.
- Skadeförebyggande träning samt enklare träningsprogram för rehabilitering, till exempel efter idrottsskada.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen träningslära 2.
Eleven beskriver översiktligt kroppens uppbyggnad och funktion med fokus på näringsfysiologi och energigivande processer.
I beskrivningen ger eleven exempel på hur kroppen påverkas av kost, träning och vila.
Eleven redogör också översiktligt för olika träningsmetoder samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt kroppens uppbyggnad och funktion med fokus på näringsfysiologi och energigivande processer.
I beskrivningen ger eleven exempel på hur kroppen påverkas av kost, träning och vila.
Eleven redogör också utförligt för olika träningsmetoder samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens uppbyggnad och funktion med fokus på näringsfysiologi och energigivande processer.
I beskrivningen ger eleven exempel på hur kroppen påverkas av kost, träning och vila.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika träningsmetoder samt för hur träning kan användas för att förebygga skador och ohälsa.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, olika träningsprogram i syfte att öka prestationen, förebygga skador och ohälsa samt rehabilitera.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med handledare.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, olika träningsprogram i syfte att öka prestationen, förebygga skador och ohälsa samt rehabilitera.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med handledare.
Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, olika träningsprogram i syfte att öka prestationen, förebygga skador och ohälsa samt rehabilitera.
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet.
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till träning och kroppsideal.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."