Trädgårdsodling
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsodling relaterar till syftet med ämnet trädgårdsodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder och bedöma arbetsresultat.
- Förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
- Förmåga att bedöma klimatförutsättningar, markförhållanden och odlingsjordar samt att göra växtnäringsberäkningar.
- Kunskaper om vatten, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
- Kunskaper om olika växtkulturer och grödor, odlingssystem, produktionsprocessen, produktkvalitet och marknad samt förmåga att ta hänsyn till miljön i samband med trädgårdsodling.
- Kunskaper om ogräs, växtsjukdomar och skadedjur samt förmåga att arbeta med växtskyddsåtgärder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsodling.
Arbetsuppgifter
- Arbete med förökning, skötsel och skörd av trädgårdsväxter.
- Arbete med jordbearbetning, jordförbättring, bevattning, gödsling och marktäckning.
- Hantering, förvaring och lagring av trädgårdsväxter.
- Användning av maskiner, handredskap och annan teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom trädgårdsodling.
- Fältstudier för uppföljning av växternas utveckling.
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med trädgårdsodling.
Biologisk grund
- Tillväxtfaktorernas betydelse för växtval, tillväxt, odlingsplanering, skötsel och växtkvalitet.
- Odlingsjordar, markförhållanden, växtföljder, växtnäringsämnen och växters behov av växtnäring.
- Klimat och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Symtom och motåtgärder.
- Odlingssystem för hållbar produktion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsodling.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Dessutom ger eleven enkla exempel på jordförbättrande åtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt enkla förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet.
Eleven redogör också översiktligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
Eleven redogör utförligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Dessutom ger eleven välgrundade exempel på jordförbättrande åtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet.
Eleven redogör också utförligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet.
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade exempel på jordförbättrande åtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade och nyanserade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."