Trädgårdsodling - grönsaker, frukt och bär
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsodling - grönsaker, frukt och bär relaterar till syftet med ämnet trädgårdsodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att upprätta och använda odlingsplaner och ekonomiska kalkyler.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder och bedöma arbetsresultat.
- Förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Förmåga att bedöma olycksrisker och förebygga olyckor.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som berör yrkesmässigt arbete med trädgårdsodling.
- Förmåga att bedöma klimatförutsättningar, markförhållanden och odlingsjordar samt att göra växtnäringsberäkningar.
- Kunskaper om olika växtkulturer och grödor, odlingssystem, produktionsprocessen, produktkvalitet och marknad samt förmåga att ta hänsyn till miljön i samband med trädgårdsodling.
- Kunskaper om ogräs, växtsjukdomar och skadedjur samt förmåga att arbeta med växtskyddsåtgärder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsodling - grönsaker, frukt och bär.
Arbetsuppgifter
- Odlingsplanering och arbetsorganisation i samband med produktion av frilandsodlade grönsaker, frukt och bär.
- Arbete med förökning och skötselåtgärder, såväl hantverksmässigt som med teknisk utrustning, till exempel ogräshantering, jordbearbetning, bevattning, marktäckning, gödsling, beskärningsåtgärder, skörd och lagring.
- Provtagning av jord och växter för olika växtnäringsanalyser och jordbedömning. Bedömning av resultat och växtnäringsberäkningar.
- Bedömning av och beslut om odlingsåtgärder och arbetsorganisation med utgångspunkt i växtslag, utvecklingsstadium och rådande förhållanden. Bedömning av resultat.
- Produktkännedom, odlingsvärda produkter, kvalitetsbedömning och försäljningskanaler.
- Effektivitet, lönsamhet och miljöpåverkan vid olika odlingssystem samt ekonomiska beräkningar, till exempel bidragskalkyler.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med produktion av grönsaker, frukt och bär.
- Lagar och andra bestämmelser som rör produktion av grönsaker, frukt och bär, till exempel miljölagstiftning för skydd av mark, vatten, natur- och kulturmiljöer, biologisk mångfald och människors hälsa.
Biologisk grund
- Tillväxtfaktorernas betydelse för produktion av grönsaker, frukt och bär.
- Ogräs, skadedjur och växtsjukdomar samt ekologiska samband och miljöhänsyn vid ställningstaganden om växtskyddsåtgärder.
- Bins ekologiska betydelse för odlingsresultatet.
- Biologiska processer vid hantering, förvaring och lagring av grönsaker, frukt och bär.
- Miljöhänsyn i samband med odlingsåtgärder, till exempel vid gödsling, jordbearbetning och bevattning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsodling - grönsaker, frukt och bär.
Eleven tolkar med viss säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en enkel odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar översiktligt sina val i planen.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl.
I planen beskriver eleven översiktligt produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven tolkar med viss säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar utförligt sina val i planen.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl.
I planen beskriver eleven utförligt produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven tolkar med säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl.
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av grönsaker, frukt och bär med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av grönsaker, frukt och bär.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av grönsaker, frukt och bär med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av grönsaker, frukt och bär.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av grönsaker, frukt och bär med aktuell teknisk utrustning.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av grönsaker, frukt och bär.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller enkla förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."