Trädgårdsmaskiner
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trädgårdsmaskiner relaterar till syftet med ämnet trädgårdsmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktion och funktion av samt användningsområden för teknisk utrustning.
- Förmåga att manövrera och köra fordon, fordonskombinationer och maskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
- Förmåga att använda teknisk utrustning.
- Förmåga att utföra service, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning.
- Förmåga att ställa in teknisk utrustning för olika arbetsuppgifter samt att utföra funktionskontroller.
- Förmåga att arbeta ekonomiskt, säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att bedöma och rapportera arbetsresultatet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trädgårdsmaskiner.
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för maskiner och teknisk utrustning.
- Maskinkomponenter och systemfunktioner.
- Teknik och biologi i samverkan.
- Ekonomiska beräkningar.
Arbete med trädgårdsmaskiner
- Körteknik och metodik vid genomförande av arbetsuppgifter.
- Arbete med maskiner och teknisk utrustning inom skötsel-, anläggnings- och fältarbeten.
- Användning av verktyg och verkstadsmaskiner.
- Tillsyn, service, underhåll och enklare reparationer av maskiner och teknisk utrustning.
- Inställning, beräkning och kalibrering.
- Kontroll av funktion på maskiner och teknisk utrustning.
- Tolkning av instruktions- och handböcker.
- Bedömning av arbetsresultat.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med användning av trädgårdsmaskiner.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trädgårdsmaskiner.
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för trädgårdsmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller enkla förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för trädgårdsmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för trädgårdsmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare trädgårdsmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare trädgårdsmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar efter samråd med handledare trädgårdsmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."