Trav 1

kurs
Kurskod
TRVTRA01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trav 1 relaterar till syftet med ämnet travkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trav 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trav 1.

E
Eleven redogör översiktligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också översiktligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör översiktligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för travhästar.
C
Eleven redogör utförligt för hästars olika gångarter och rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt för utbildningsgången och olika träningsmetoder för travhästar.
A
rörelsemekanik.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition i samband med träning.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för utbildningsgången och olika träningsmetoder för travhästar.
E
Eleven visiterar och utrustar i samråd med handledare travhästar för körning.
Eleven kör i samråd med handledare skolade travhästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också i samråd med handledare olika typer av travhästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är tillfredsställande.
I körningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Dessutom tar eleven hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning av travhästar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
C
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare travhästar för körning.
Eleven kör efter samråd med handledare skolade travhästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också efter samråd med handledare olika typer av travhästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är tillfredsställande.
I körningen tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Dessutom tar eleven hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning av travhästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
A
Eleven visiterar och utrustar efter samråd med handledare travhästar för körning.
Eleven kör efter samråd med handledare skolade travhästar med kontroll och säker position.
Eleven kör också efter samråd med handledare olika typer av travhästar i ändamålsenlig form utifrån hästens individuella förutsättningar.
Elevens körning är god.
I körningen tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Dessutom tar eleven hänsyn till de faktorer som påverkar hästens prestation och hållbarhet.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med körning av travhästar.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."