Trav 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen trav 2 relaterar till syftet med ämnet travkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om körlära samt om hästars olika gångarter.
- Kunskaper om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet samt förmåga att tolka hästars reaktion på träning och bedöma dessa faktorer.
- Förmåga att bedöma hästars allmäntillstånd samt kunskaper om träningsrelaterade skador och sjukdomar.
- Kunskaper om hästars utbildning.
- Förmåga att visitera, utrusta och hantera hästar för olika typer av arbete.
- Förmåga att köra hästar under kontroll och i ett bestämt tempo.
- Förmåga att sköta och vårda utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen trav 2.
- Travhästars rörelsemekanik och avvikelser från normalt rörelsemönster.
- Travhästars hälsa och kondition.
- Träningsrelaterade skador på travhästar.
- Träningsmetoder och träningsprogram för olika typer av travhästar.
- Träning av travhästar för tävling.
- Utbildningsgång för travhästar i olika åldrar.
- Hantering av travhästar i samband med träning och tävling.
- Körning i grupp och individuellt.
- Tempobedömning och tidtagarövningar på rak- och rundbana.
- Tempokörning med pulsmätning.
- Utrustning samt balansering och balanseringens inverkan på travhästar.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med travhästar.
- Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med travhästar.
- Bestämmelser om körning på väg samt i skog och mark.
- Etik i samband med träning och tävling.
- Travsportens regler.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen trav 2.
Eleven redogör översiktligt för travhästars rörelsemekanik och eventuella avvikelser från normalt rörelsemönster.
Eleven redogör också översiktligt för travhästars utveckling och eventuella avvikelser från en normal utveckling samt för faktorer som påverkar travhästars hälsa och kondition.
Dessutom redogör eleven översiktligt för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven upprättar ett enkelt träningsprogram för travhästar samt för med viss säkerhet journal över arbete med och skötsel av travhästar.
Eleven redogör utförligt för travhästars rörelsemekanik och eventuella avvikelser från normalt rörelsemönster.
Eleven redogör också utförligt för travhästars utveckling och eventuella avvikelser från en normal utveckling samt för faktorer som påverkar travhästars hälsa och kondition.
Dessutom redogör eleven utförligt för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven upprättar ett genomarbetat träningsprogram för travhästar samt för med viss säkerhet journal över arbete med och skötsel av travhästar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för travhästars rörelsemekanik och eventuella avvikelser från normalt rörelsemönster.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för travhästars utveckling och eventuella avvikelser från en normal utveckling samt för faktorer som påverkar travhästars hälsa och kondition.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för träningsrelaterade skador på travhästar samt hur skadorna kan förebyggas.
Eleven upprättar ett genomarbetat träningsprogram för travhästar samt för med säkerhet journal över arbete med och skötsel av travhästar.
Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom visiterar, utrustar och kör eleven i samråd med handledare olika typer av travhästar.
Elevens körning är tillfredsställande.
Eleven anpassar i samråd med handledare utrustning för aktuell travhäst och träning.
I arbetet och körningen hanterar eleven hästarna och utrustningen på ett tillfredsställande sätt.
Eleven genomför i samråd med handledare tömkörning av skolade travhästar.
Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med hästarna och utrustningen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom visiterar, utrustar och kör eleven efter samråd med handledare olika typer av travhästar.
Elevens körning är tillfredsställande.
Eleven anpassar efter samråd med handledare utrustning för aktuell travhäst och träning.
I arbetet och körningen hanterar eleven hästarna och utrustningen på ett tillfredsställande sätt.
Eleven genomför efter samråd med handledare tömkörning av skolade travhästar.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med hästarna och utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med ett gott resultat.
Dessutom visiterar, utrustar och kör eleven efter samråd med handledare olika typer av travhästar.
Elevens körning är god.
Eleven anpassar efter samråd med handledare utrustning för aktuell travhäst och träning.
I arbetet och körningen hanterar eleven hästarna och utrustningen på ett gott sätt.
Eleven genomför efter samråd med handledare tömkörning av skolade travhästar.
Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med hästarna och utrustningen.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."