Flygunderhåll
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen flygunderhåll relaterar till syftet med ämnet underhållsteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om flygmaterial och deras egenskaper samt om metoder för att reparera och underhålla luftfartyg.
- Förmåga att utföra service och underhåll av luftfartyg.
- Förmåga att utföra mätningar och rimlighetsuppskattningar, samt att dokumentera och utvärdera sitt arbete.
- Förmåga att utföra felsökning och reparation av luftfartyg.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda fackspråk på såväl svenska som engelska.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen flygunderhåll.
- Säkerhetsåtgärder för luftfartyg och verkstad.
- Verkstadsrutiner.
- Verktyg.
- Maskinritningar, diagram och standarder.
- Passningar och spel.
- Elkablar och kontaktdon.
- Nitning.
- Rör och slangar för luftfartyg.
- Fjädrar.
- Komposit och lödning.
- Lager.
- Transmissioner.
- Roderlinor.
- Luftfartygs handhavande och förvaring.
- Typer av fel och tekniker för visuell inspektion samt reparation.
- Avlägsnande och bedömning av korrosion samt nytt korrosionsskydd.
- Demonterings- och monteringstekniker.
- Onormala händelser.
- Underhållsförfaranden.
- Dokumentation.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner samt för att kommunicera kring arbetets utförande.
- Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen flygunderhåll.
Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och verktyg samt deras funktion.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika metoder vid reparation och underhåll.
Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och verktyg samt deras funktion.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika metoder vid reparation och underhåll.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och verktyg samt deras funktion.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika metoder vid reparation och underhåll.
Eleven utför i samråd med handledare och med hjälp av skrivna instruktioner enkla reparationer och enkelt underhåll.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkla sammanfogningar av detaljer och komponenter i luftfartyg utifrån ställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av skrivna instruktioner reparationer och underhåll.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammanfogningar av detaljer och komponenter i luftfartyg utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver.
Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av skrivna instruktioner avancerade reparationer och avancerat underhåll.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerade sammanfogningar av detaljer och komponenter i luftfartyg utifrån ställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."