Materiallära - flyg

kurs
Kurskod
UNDMAT0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen materiallära - flyg relaterar till syftet med ämnet underhållsteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen materiallära - flyg.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen materiallära - flyg.

E
Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper.
Eleven beskriver också översiktligt med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg.
Dessutom beskriver eleven översiktligt några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material.
C
Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper.
Eleven beskriver också utförligt med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg.
Dessutom beskriver eleven utförligt några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material.
E
Eleven utför med visst handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
C
Eleven utför med gott handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
A
Eleven utför med mycket gott handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
E
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."