Växtkunskap - fastighetsskötsel

kurs
Kurskod
VÄXVÄK0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtkunskap - fastighetsskötsel relaterar till syftet med ämnet växtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtkunskap - fastighetsskötsel.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtkunskap - fastighetsskötsel.

E
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare planteringsarbete.
C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.
A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment.
Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck.
I arbetet gör eleven med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.
E
Eleven redogör översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också översiktligt för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller enkla förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven översiktligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
C
Eleven redogör utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också utförligt för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller välgrundade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven utförligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för växternas anatomi och fysiologi.
Redogörelserna innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
E
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven ett fåtal vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
C
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
A
I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."