Växtkunskap 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen växtkunskap 2 relaterar till syftet med ämnet växtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att identifiera och namnge växter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
- Förmåga att välja växter för olika platser, miljöer och funktioner samt att göra ekonomiska beräkningar för planteringsförslag.
- Kunskaper om växters egenskaper samt om förnyelse av sortiment.
- Kunskaper om biologiska och ekologiska samband mellan växter, mark, klimat och andra organismer.
- Kunskaper om växters kvalitet och kvalitetskrav för växter.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser för växter och handel med växter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen växtkunskap 2.
- Identifiering, beskrivning och namngivning av ett brett sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
- Grässorter och deras egenskaper för användning till olika typer av gräsytor.
- Växtval och växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och växternas egenskaper. Kostnadsberäkningar för olika växtkompositioner.
- Inventering av växter i park- och trädgårdsmiljöer.
- E-plantsystemet och andra regelsystem som gäller växtkvalitet.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel växtpass för handel med växter inom EU.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen växtkunskap 2.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en enkel bedömning av växternas kondition.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad bedömning av växternas kondition.
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
I samband med växtinventering redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av växternas kondition.
Eleven utarbetar i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck.
Eleven gör också med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven översiktligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven översiktligt växternas kvalitet.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck.
Eleven gör också med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven utförligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt växternas kvalitet.
Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett sammansatt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck samt motiverar sina val.
Eleven gör också med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag.
I förslaget redogör eleven utförligt och nyanserat för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas kvalitet.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver översiktligt varför dessa bestämmelser finns.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt varför dessa bestämmelser finns.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt och nyanserat varför dessa bestämmelser finns.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."