Vård- och omsorgsarbete 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vård- och omsorgsarbete 1 relaterar till syftet med ämnet vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om teorier och centrala begrepp inom vård och omsorg.
- Kunskaper om hur smitta och smittspridning förhindras.
- Kunskaper om det normala åldrandet fysiskt, psykiskt och socialt.
- Förmåga att planera och utföra vård- och omsorgsuppgifter samt utvärdera den egna arbetsinsatsen. Kunskaper om hälso- och sjukvårdsuppgifter där delegering krävs.
- Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering.
- Kunskaper om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vård- och omsorgsarbete 1.
- Centrala begrepp, till exempel vård och omsorg, omvårdnad och socialt arbete.
- Hygien, till exempel att förebygga smitta och smittspridning genom rena rutiner.
- Det normala åldrandet, fysiskt, psykiskt och socialt.
- Etiskt förhållningssätt i hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
- Hur man utför arbetsuppgifter på ett estetiskt sätt.
- Personlig vård, till exempel personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
- Sociala och socialpedagogiska uppgifter, till exempel i form av samtal, kontakt och aktivering.
- Serviceuppgifter i hushållet, till exempel tvätthantering, städning, inköp, matlagning och livsmedelshantering.
- Medicintekniska uppgifter, till exempel blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
- Administrativa uppgifter, till exempel beställning av sjukvårdsmaterial och schemaplanering.
- Arbetsställningar och förflyttningar.
- Sekretess i vård- och omsorgsarbetet.
- Tekniska och andra hjälpmedel.
- Datoranvändning och säker informationshantering.
- Kommunikation, bemötande, förhållningssätt, sinnesstimulering och samarbete. Estetik och kulturella yttringar i form av till exempel musik, dans, konst och litteratur.
- Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vård- och omsorgsarbete 1.
Eleven beskriver översiktligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också översiktligt för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven översiktligt vad som kännetecknar normalt åldrande.
Eleven beskriver utförligt innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också utförligt för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven utförligt vad som kännetecknar normalt åldrande.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden av centrala begrepp inom vård och omsorg.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur smitta och smittspridning förhindras.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vad som kännetecknar normalt åldrande.
Eleven utför i bekanta situationer och i samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
I arbetet hanterar eleven i samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, i samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven i samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt.
I arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, efter samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven efter samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven utför i bekanta situationer och efter samråd med handledare vård- och omsorgsuppgifter på ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt samt anpassar vid behov utförandet i samråd med handledare.
I arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare apparater och tekniska hjälpmedel samt använder, efter samråd med handledare och på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven efter samråd med handledare den enskilda människans behov och förutsättningar.
Eleven redogör översiktligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
Eleven redogör utförligt för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."