Vård och omsorg - specialisering

kurs
Kurskod
VADVAD00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vård och omsorg - specialisering relaterar till syftet med ämnet vård och omsorg specialisering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vård och omsorg - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vård och omsorg - specialisering.

E
Eleven uppmärksammar och bedömer, i samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
C
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
A
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
E
Eleven planerar, utför och dokumenterar, i samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
C
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
A
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
E
Eleven beskriver översiktligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
C
Eleven beskriver utförligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
E
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
C
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
A
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."