Vård och omsorg - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vård och omsorg - specialisering relaterar till syftet med ämnet vård och omsorg specialisering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att bedöma hälsotillstånd och vad som krävs för att kunna förebygga ohälsa, bevara hälsa och förbättra funktionsförmåga inom det valda kunskapsområdet.
- Förmåga att planera, utföra och dokumentera arbetsuppgifter inom det valda kunskapsområdet som stödjer det dagliga livet och med helhetssyn på patienters och brukares livssituation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
- Kunskaper om ergonomi, hygienrutiner och förmåga att arbeta smittförebyggande.
- Förmåga att kommunicera och anpassa sin kommunikation till olika sammanhang.
- Kunskaper om hur samverkan och samarbete med olika yrkesgrupper och aktörer kan påverka arbetets kvalitet.
- Kunskaper om hur systematiskt kvalitetsarbetet kan påverka kvaliteten i den dagliga vården och omsorgen.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser relevanta för kunskapsområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vård och omsorg - specialisering.
- Bedömning av hälsotillstånd och förebyggande av ohälsa.
- Bevarande eller förbättrande av funktionsförmåga.
- Planering, genomförande och dokumentation av arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
- Anpassning av den dagliga vården och omsorgen utifrån aktuellt hälsotillstånd.
- Förebyggande av skador och olyckor för brukare, patienter och personal.
- Etiska frågeställningar inom valt kunskapsområde.
- Hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete.
- Ergonomiska arbetsmetoder utifrån valt kunskapsområde.
- Metoder för samtal och kommunikation med patienter, brukare och närstående inom valt kunskapsområde.
- Samarbete med andra yrkesgrupper för ökad vård- och omsorgskvalitet inom valt kunskapsområde.
- Analys och förslag på problemlösning i det systematiska kvalitetsarbetet inom valt kunskapsområde.
- Lagar och andra bestämmelser som påverkar arbetet inom valt kunskapsområde.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vård och omsorg - specialisering.
Eleven uppmärksammar och bedömer, i samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven uppmärksammar och bedömer, efter samråd med handledare, hälsotillstånd och behov av åtgärder för bevarande av hälsa och funktionsförmåga.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, i samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat.
Eleven planerar, utför och dokumenterar, efter samråd med handledare, uppgifter inom kunskapsområdet.
I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd.
Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till syfte, mottagare och situation samt visar förmåga att samarbeta med andra.
Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven beskriver översiktligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven beskriver utförligt hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika rutiner och samarbetsformer påverkar arbetets kvalité samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras och hur det systematiska kvalitetsarbetet påverkar den dagliga vården och omsorgen.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
Eleven redogör för relevanta lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."