Drift, underhåll, säkerhet och miljö
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen drift, underhåll, säkerhet och miljö relaterar till syftet med ämnet vattenkraftteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika vattenkraftstationers funktion och huvudkomponenter. Det innebär kunskaper om huvudprocessen och de delprocesser som krävs för att möjliggöra produktion, transformation och överföring av elektrisk energi.
- Kunskaper om hur en vattenkraftstation drivs.
- Förståelse av vattenkraftens inverkan på miljön globalt och nationellt samt av de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte.
- Förmåga att utföra optimerat underhåll och optimerad drift samt att göra störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning.
- Färdigheter i att felsöka och reparera.
- Förmåga att arbeta på ett elsäkert och personsäkert sätt.
- Kunskaper om avställning av en vattenkraftstations vattenvägar.
- Förmåga att samverka med andra och använda fackspråk samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen drift, underhåll, säkerhet och miljö.
- Vattenkraftutbyggnadens miljöpåverkan samt de miljöfrämjande åtgärder som kraftföretagen vidtar.
- Kraftindustrins miljöpåverkan globalt.
- Underhåll av vattenkraftstationers huvudkomponenter enligt gällande rutiner.
- Drift och underhåll av alla huvudkomponenter i en vattenkraftstation.
- Driftåtgärder vid normal drift och driftåtgärder vid störningar i driften.
- Elsäkerhetsanvisningar (ESA) vars huvudsakliga syfte är att skydda personer från skada orsakad av elektrisk ström.
- Säkerhetsanvisningar för arbete i och invid kraftstationers och vattenmagasins vattenvägar.
- Dammsäkerhet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen drift, underhåll, säkerhet och miljö.
Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte.
Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Dessutom redogör eleven utförligt för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete för normal drift och utför i samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare optimerat underhåll och optimerad drift.
Eleven utför även enkla störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven utför på elsäkert och personsäkert sätt arbete för normal drift och utför efter samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare optimerat underhåll och optimerad drift.
Eleven utför även störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Eleven utför på elsäkert och personsäkert sätt avancerat arbete för normal drift och utför efter samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare optimerat underhåll och optimerad drift.
Eleven utför även avancerade störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning.
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."