Kontrollanläggningar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kontrollanläggningar relaterar till syftet med ämnet vattenkraftteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika vattenkraftstationers funktion och huvudkomponenter. Det innebär kunskaper om huvudprocessen och de delprocesser som krävs för att möjliggöra produktion, transformation och överföring av elektrisk energi.
- Kunskaper om hur en vattenkraftstation drivs.
- Förmåga att utföra optimerat underhåll och optimerad drift samt att göra störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning.
- Färdigheter i att felsöka och reparera.
- Förmåga att arbeta på ett elsäkert och personsäkert sätt.
- Kunskaper om avställning av en vattenkraftstations vattenvägar.
- Förmåga att samverka med andra och använda fackspråk samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kontrollanläggningar.
- Kontrollanläggningsscheman med tillhörande tabeller.
- Mätning för kontroll och övervakning.
- Enklare störningsanalyser.
- Felsökning i kontrollanläggning.
- Start- och stoppautomatikens funktion.
- Reläskyddsfilosofi och dess praktiska tillämpning.
- Lokalkraft- och reservkraftssystem.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kontrollanläggningar.
Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens kontrollanläggningar samt deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt avancerat arbete med turbiner och hydraulikkomponenter i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."