Vattenkraftstationer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vattenkraftstationer relaterar till syftet med ämnet vattenkraftteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika vattenkraftstationers funktion och huvudkomponenter. Det innebär kunskaper om huvudprocessen och de delprocesser som krävs för att möjliggöra produktion, transformation och överföring av elektrisk energi.
- Förmåga att arbeta på ett elsäkert och personsäkert sätt.
- Förmåga att samverka med andra och använda fackspråk samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vattenkraftstationer.
- Vattenkraftstationers uppbyggnad, vilka faktorer som styr en vattenkraftstations utformning samt vattenkraftstationens funktion avseende energiomvandling till elkraftproduktion.
- Vattenkraftstationers huvudkomponenter, till exempel vattenmagasin, dammar, vattenvägar, turbiner, generatorer, transformatorer och ställverk.
- Kraftöverföringssystemets uppbyggnad och funktion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vattenkraftstationer.
Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig.
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt arbete i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt komplext arbete i en vattenkraftstation.
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt.
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra för att lösa arbetsuppgiften samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen.
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."