Våningsservice 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen våningsservice 1 relaterar till syftet med ämnet våningsservice, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser.
- Förståelse av betydelsen av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt agerande och språk efter situation.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen våningsservice 1.
- Organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter inom våningsservice.
- Systematisk och säker städning samt underhåll av inredning.
- Design, färg och form samt dess påverkan på upplevelsen.
- Inredning i gästrum och övriga lokaler, med hänsyn till säkerhet, ekonomi, miljö och ergonomi.
- Miljömärkningar och certifieringar.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Hänsyn till gästens integritet och säkerhet utifrån företagets policy.
- Service och bemötande samt omtanke om gästen inför ankomst och under vistelse.
- Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.
- Bedömning av kvaliteten på utfört arbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen våningsservice 1.
Eleven beskriver översiktligt avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det.
Eleven beskriver utförligt avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt och nyanserat olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov.
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer.
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."